rozhodl jsem se napsat tento příspěvek jako porovnání těchto dvou aut od nezaujatého člověka (teda alespoň myslím). Třeba to někomu pomůže v budoucím rozhodování co koupit nebo nekoupit. Když bude chtít někdo něco dodat, tak budu rád

Předmětem porovnání jsou následující dva kousky:
1) VW Passat Variant 3C 2.0TDI, 125kW PPD, vyrobeno listopad 2006. Koupeno v lednu 2009 s poctivými najetými 115tis km z autorizovaného servisu VW v Německu. Auto umřelo před třemi týdny po cestě ze služební cesty z Německa s najetými cca 205tis kilometry, při jízdě po dálnici v cca 180kmh rychlosti se najednou ozvala tlumená rána z motoru a po odtažení do servisu se zjistilo, že praskla kliková hřídel, což vymlelo komplet celý motor včetně olejového čerpadla, hlav, uložení...no v podstatě všeho. Oprava v autorizáku by vyšla na cca 150tis, oprava v neautorizáku by vyšla na cca 80tis. Což vzhledem k ceně auta cca 250tis je docela dost. Paradoxní je, že za těch 90tis km jsem do toho akorát lil nafru, olej, měnil spotřebák a 3x měnil různá čidla (v celkové ceně cca 5tis Kč dohromady). No holt smůla

2) Alfa 159 SW 2.4 JTDm 147kW, vyrobeno 2006, auto koupeno v ČR, prý se jedná o první kus, který Alfa do CZ dovezla, dělala se podle něj homologace modelu v ČR. Koupeno se 112tis km, servisováno v autorizáku.
Vzhledem k tomu, že Passat umřel z ničeho nic, musel jsem rychle řešit náhradu. Moje podmínky byly:
1) Nechtěl jsem si pohoršit výkonem a musel to být nafťák.
2) Nechtěl jsem si pohoršit komfortem cestování po německých dálnicích (tzn rychlosti +- 200kmh).
3) Rozpočet max kolem 300 tisíc.
V podstatě byla možnost vzít nějakou Audi A4, jenže ta má stejné problémy jako tenhle Passat. Nebo vzít A6, jenže tam narážíme na cenový limit, protože za 300tis jsou ty největší rachotiny, do kterých bych ještě minimálně 50tis nasypal, než by to začalo nějak jezdit...a navíc Audiny jsou hnusný. BMW and Mercedes moc nebylo z čeho brát...v servisu mi doporučovali nějakou Toyotu Avensis, že jsou celkem dost spolehlivý, jenže to auto je hnusný jak noc...no, a pak jsem uviděl Alfu

A teď porovnání:
1) Exteriér. Tam asi není třeba něco komentovat. Co mi na Alfě vadí je to, že znak je po čtyřech letech skoro vybledlý - něco, co reprezentuje samotnou značku auta a oni to odfláknou tak, že to skoro neni vidět...

2) Interiér - ano, je to menší než Passat. Ale Passat taky vypadá jako velké krabice, Alfa je o dost kompaktnější a tudíž je logické, že je uvnitř méně místa. Kvalita zpracování palubní desky mi přijde lepší u Alfy, nic nevrže, všechno lícuje, naprosto žádný problém. U Passatu s vrzáním atd teda taky nebyl problém, ale palubka působila levnějším dojmem než u Alfy. Odkládací prostor v loketní opěrce je cca poloviční oproti Passatu, ale vše podstatné se mi tam vejde takže OK. To samé přihrádka spolujezdce. Za co bych vraždil je páčka tempomatu, která je fakt docela nízko a chápu, že někdo může mít problémy s jejím používáním. A druhá věc, za kterou bych vraždil jsou ty sunoucí se koberečky. Až se naštvu tak vezmu hřebíky alespoň třicítku a udělám s koberečky v podlaze konečné řešení

3) Motor. Na volnoběh je studený čerstvě nastartovaný JTDm s olejem před výměnou (čeká mě za cca 5tis km výměna) stejně hlučný, jako zahřátý PPD s právě novým olejem. Po pár minutách po zahřátí se zvuk motoru vůbec nedá porovnávat. PPD je prostě sekačka na trávu, JTDm je opravdu, opravdu hodně tichý. PPD na druhou stranu alespoň trochu táhne i pod 1500ot, což se o JTDm rozhodně říct nedá, ten je do 1500ot totální mrtvola. Pak se ale odvděčí totálně plynulým zátahem od cca 2tis otáček až do omezovače bez jakékoliv prodlevy. Nepostřehnutelný turbo lag, nepostřehnutelný zvuk turba...opravdu perfektní. Ten motor je hlavní důvod, proč už bych Passata fakt zpátky něchtěl. Totálně neporovnatelné. Ve 200kmh točí na šestku 3500otáček, Passat měl přes 4000tis.
4) Ergonomie - v tom má Alfa co dohánět. V tom autě je hromada nelogičností, které podle mě nemají žádný reálný důvod, proč tam musí být - viz například název mp3 souborů nesmí být delší než 32 znaků, jinak to přehrávač nesežere. Passat to sežral. Zas na druhou stranu hrál hůř než hraje Alfa. Nebo Hill holder funguje jen do kopce a jen chvilku, pak se automaticky odpojí - proč proboha ? Proč to nemůže fungovat tak, jako u Passatu Auto hold ? Prostě zastavím a pustím brzdový pedál a i kdybych stál 10 minut tak to drží zabržděné a je jedno jestli z kopce nebo do kopce atd...nebo Coming Home - teď nevím jak se to jmenuje u Alfy, ale jde o to, že auto svítí ještě po vypnutí zapalování - dobrá věc, když máte garáž, do které parkujete, zavřete ovladačem vrata a jste ve tmě - s Passatem se dalo nastavit, aby ještě dvě minuty po vypnutí zapalování svítil a já mohl v klidu vystoupit a nezabil se přitom o věci v garáži. Alfa to má taky, ale nejde to nastavit TRVALE a automaticky, ale musí se pokaždé po vypnutí zapalování zmáčknout páčka jako když chcete svítit dálkovýma a každé zmáčknutí té páčky znamená svícení 30 sekund. Tzn musím jak idiot 4x zmáčknout páčku abych mohl v klidu odejít. Nebo ten ultra velký otvor na doplňování kapaliny do ostřikovačů, ještě jako náhodou hned vedle pojistek a autobaterie - to je snad nějakej blbej ftip...

Celkově jsem ale s Alfou spokojen. Zcela souhlasím s tím, co se tu často píše, že toto auta zabila nulová propagace a naprosto nadsazené ceny. Pokud by to auto stálo nové se stejnou výbavou maximálně stejně nebo ideálně o něco méně než Passat, byly by prodeje asi o dost větší. Když ale vezmu v potaz že to auto stálo nové v této výbavě cca 1.3 milionu a Passat jen cca 1.1 milionu, tak je to dost mimo mísu

S autem jsem zatím najezdil cca 2tis km s průměrnou spotřebou 9.1L na 100km, v Passatu jsem měl dlouhodobou spotřebu necelých 8.5L na 100km. Zatím se měnilo jen spodní rameno na straně řidiče, klepalo - s touhle závadou jsem to už kupoval a nechal jsem to vyměnit za 4tis i s prací. Časem mě bude čekat i horní rameno, už je docela jetý. Druhá strana už byla měněná.
Toť asi vše, co jsem chtěl napsat
