Chování při rozjezdu (případně další věci)

Odpovědět
cs2011

Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2021, čtv 18:38

Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od cs2011 » 14.10.2021, čtv 19:48

Zdravím,

(kdo spěchá, přeskočte úvod na další odstavec) zabrousil jsem na toto fórum, jelikož bych chtěl místní zkušené osazenstvo požádat o radu. Stal jsem se před pár týdny majitelem Giulietty QV (r.v. 2011, nájezd necelých 80k km, "celý život" chodilo do Auto Rolný v Olomouci). Auto jsem bral přes rodinu, doteď jsem několik let jezdil s 2.0 naftou s turbem, blížilo se ale 200k km nájezdu a poměrně zatěžovaná přední náprava si žádala opakované opravy a navíc mě rozčiloval hlučný projev dieselu. Když se tedy naskytla možnost lehoučké Giu s třetinovým nájezdem a tichým projevem, nemluvě o zábavnějším charakteru motoru, přivřel jsem oči před 9l/100 a provedl jsem výměnu. Nadšení z výkonu a lehkosti mi ale kazí pár věcí, o kterých bych se tady chtěl poradit.

Problém 1) Při rozjíždění se mi nedaří najít ideální polohu spojky, kde by zabírala ale auto ještě nezačalo kuckat. Přikládal jsem to tomu, že se s autem musím sžít, nedaří se mi to ale ani po několika týdnech a začínám tušit nějaký problém. Klasicky pouštím pedál spojky a jak cítím, že se začne chytat, přestanu pouštět a začnu přidávat plyn. Většinou končím ale buď s trapným cukáním, nebo spojku nepustím úplně do záběru a při rozjezdu ji hobluju při vyšších otáčkách (2000+) s plynem. Mám za to, že ECU by měla nechat auto rozjet i úplně bez plynu, když dám spojku do záběru a počkám, při záběru ale dojde zase na to kuckání a cukání. Tušíte někdo příčinu? Předesílám, že v tom, co všechno je pod kapotou a jak to všechno funguje toho moc nevím, rád se ale přiučím.

Problém 2) Občas po/při prvním rozjetí na jedničku a následném vyřazení vyskočí otáčky nesmyslně na 2000 a drží tam, prošlápnutím plynu nebo druhým zařazením se to srovná, nějak jsem to zatím systematicky nestudoval. Je to ale dost nepříjemné, když potřebuju vyjet z garáží na jedničku a při rozjedu bez plynu to ECU vytáhne klidně mírně nad 2000 otáček a drží tam, což už u té ne úplně krátké jedničky není rychlost na manévrování v úzkých uličkách garáží. Možná už jsem paranoidní ale ještě mi připadá, že ty otáčky dost pomalu padají, aut jsem řídil během let už povícero a subjektivně bych řekl, že ve všech ostatních padaly otáčky při puštění plynu na neutrál výrazně rychleji až na volnoběh. S tím souvisí další dílčí problém, občas mám pocit, že otáčky na volnoběh lehce kolísají, jakoby se ten motor hledal, kde to chce vlastně držet. S tímto jsem se zatím jinde nesetkal.

Problém 3) Při rozjezdu z nuly tam poměrně dost často nechce na první sešlápnutí spojky zaskočit jednička, musím vyšlápnout a zařadit znovu. V posledních dnech bych řekl, že se to možná trochu zlepšilo, první týdny bych ale řekl, že to bylo určitě nad 50% rozjezdů. Asi nemusím dodávat, jak je to v provozu na semaforech ve městě příjemné, když to člověk nečeká a nechce stát se zařazenou jedničkou preventivně a ničit spojku.

Výhledově asi do tématu přihodím další věci co budu s autem řešit, ať nezakládám další vlákna a jedno auto zůstane v jednom vlákně.

Budu moc vděčný za vaše zkušenosti a rady.
Giulietta QV (2011)

MikeC
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1568
Registrován: 23.5.2015, sob 22:31
Bydliště: Polsko - někde u Katovic

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od MikeC » 15.10.2021, pát 08:11

K tomu různému kuckání a nerovnosti volnoběhu - svíčky si měnil? :)
Ad 3) Začal bych výměnou oleje v převodovce + v PL dost lidí přidává aditivium AR9100, ale vlastní zkušenost s ním nemám. Ono ta předovovka (ve všech Giu je víceméně stejná C635) v prvních letech výroby mívala problémy s hlučností a taky 1 a 2 dokáze chodit víc ztuha - byla na to tuším i svolávačka. Ale i přes tyto neduhy se nesype jako M32 ve 159 :)
Toyota Corolla TS 1.8 2023, Rover Mini 1275cc 1991
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0JTDm 2011, Alfa Romeo 164 2.0 V6TB 1995, Honda Civic 8G 1.8 2010, Seat Leon 1.4 FR ST 2017, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 2007 berlina, Fiat Stilo 1.4 MW 2007

cs2011

Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2021, čtv 18:38

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od cs2011 » 15.10.2021, pát 21:53

Svíčky jsou měněné před dvěma měsíci. K tomu bych jen dodal, že jedna byla zapečená a nešla jim ven, pak se jim zlomila a hrozili rozborkou motoru. Nějak to nakonec vykroutili, motor to snad přežil. Vede mě to k úvaze nad těmi aditivy, četl jsem tu o Vif, zvážím to.
Jak často se mění reálně oleje v manuálních převodovkách? Ptal jsem se u minulého auta a servisák mě přesvědčoval, že tam je doživotní náplň. Včera jsem auto prohnal chvíli v podvečer v otáčkách na Dčko, dnes mi připadalo, že cukání při rozjezdech se tolik nekonalo, je to nějaké náladové. Nevím jestli to může dělat polomrtvá lambda sonda, včetně toho kolísání otáček? Nezaskakující jednička s tím ale asi nesouvisí. Četl jsem někde něco o poladění táhel k jedničce, je to reálné nebo jsem úplně mimo?
Giulietta QV (2011)

deadbeef

Příspěvky: 14
Registrován: 10.6.2021, čtv 22:41

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od deadbeef » 16.10.2021, sob 11:45

1 a 2 mi taky obcas blbne (1.4 TB 88kw), vypozoroval sem, ze je to mnohem lepsi, kdyz si na to nacvicim ten spravny grif - v mem pripade pro 1 lehce dozadu a s lehkosti dopredu, pro 2 lehce dopredu a s lehkosti zasunout dozadu. Dal sem vypozoroval ze je to mnohem lepsi, kdyz je motor a vsechny oleje teple (logicky) a taky kdyz radim ne v 1500 ale v 3000 a vic otackach (to plati pro vsechny prevody) - asi potreba trochu italskeho pristupu.
Olej v prevodovce sem taky nechal menit, mam najeto 100k a dle mechanika byl olej jeste dobry. Dozivotni napln u cehokoli se mi zda jako blbost.

MikeC: co je prosim "PL"?

MikeC
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1568
Registrován: 23.5.2015, sob 22:31
Bydliště: Polsko - někde u Katovic

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od MikeC » 16.10.2021, sob 13:31

Doživotní olej v převodovce je opravdu nesmysl... pokud teda to auto nekupuješ nové a ve 100tkm ho neprodáváš :) Já měnil po koupi a osobně bych měnil tak co 60-80tkm.

@deadbeef - PL = Polsko :wink:
Toyota Corolla TS 1.8 2023, Rover Mini 1275cc 1991
Ex: Alfa Romeo Giulietta 2.0JTDm 2011, Alfa Romeo 164 2.0 V6TB 1995, Honda Civic 8G 1.8 2010, Seat Leon 1.4 FR ST 2017, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 2007 berlina, Fiat Stilo 1.4 MW 2007

Petulin940
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 387
Registrován: 23.3.2016, stř 17:04
Bydliště: Praha

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od Petulin940 » 16.10.2021, sob 17:20

to cs2011: trošku jsi mi připoměl mou bývalku Giu QV...taktéž jsem řešil, proč třeba neumí jezdit na 1.převodový stupeň jen na volnoběh a chcípá - když mé obě - minulá i současná 1.4 MA toto zvládají naprosto v pohodě. Taky třeba u QV rozdíl v ovládání akcelerátoru při režimu N a Dynamic mi připadalo jako že je to fuk. ( u 1.4 MA je to znát setsakra ) To jakoby " visení" plynu při řazení - motor nechce snížit otáčky - mi připadá jako softová uprava pro automatickou převodovku...je to má doměnka - nejsem odborník. A když Gia nechce řadit 1. použiji styl ze starého nákladáku..s velmi lehkým záběrem spojky a citlivým tahem na řadici páku prostě to zasunutí kol prostě najdu..ale to je už v nejhorším případě.Většinou stačí pustit pedál spojky, aby se kolečka pootočila.
Budu zvědavý, jak vše vyřešíš. Jinak přeji velký spokojený úsměv při jízdách !
Alfa Romeo Giulietta-1-4t-MA-170k-distinctive
Alfa Romeo Giulietta - QV ex
Alfa Romeo Giulietta-1-4t-MA-170k-distinctive ex
Fiat Bravo ELX 1.8 16V ex (Auto roku 1996)
Fiat Bravo GT 1.8 16V ex (Auto roku 1996)
Škoda 120 L ex
Trabant 601 ex

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3810
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od Franik » 16.10.2021, sob 21:06

Já u mé se s ničím takovým zvláštním nesetkal. Měl jsem verzi 2010. Moc jsem tedy nepochopil to chování plynu. Ale je u současných aut dáno pokud už je elektronický plyn, nastavení chování volnoběžných otáček. Pokud pouštíš plyn a stojíš na spojce motomanegment to bere jako že se bude pokračovat v řazení a nenechá spadnout otáčky na volnoběh. Pokud vyřadíš a pustíš spojku spadnou na volnoběh. To samé funguje pokud jedeš z kopce nebo dojíždíš do křižovatky a brzdíš motorem, tak se vypíná vstřikování benzínu a dochází pouze k otevření ventilu od nádobky s aktivním uhlím a do motoru proudí pouze benzínové páry z nádrže. Tím i u některých aut dojde na ukazateli okamžité spotřeby k oné nule, u Alf je to myslím 2litry. Pokud ale dojde už k nizkým otáčkám jenž by neumožnovali dodržet emisní a bezpečný chod elektronika zasáhne a motoru sama bez zásahu na pedál přidá.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

cs2011

Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2021, čtv 18:38

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od cs2011 » 17.10.2021, ned 12:45

Já to chování plynu taky moc nepochopil :) Zrovna včera jsem dojížděl na neutrál asi 20 km/h ke křižovatce výjezdu z bloku na hlavní (samozřejmě bez spojky, spojku používám jen bezprostředně při řazení, neb jí přeji dlouhý a spokojený život). Už jsem chtěl auto pochválit za dva dny bez problémů ale při tom vyřazení zůstaly otáčky viset na 2200 a zůstaly tam až k té křižovatce, možná 5-10 vteřin, připadal jsem si jako blázen. To visení motoru v otáčkách se mi stalo dokonce i se zařazenou jedničkou bez plynu někde kolem těch 2200 jak jsem už zmiňoval.

Petulin940: Změna odezvy na pedál plynu funguje perfektně, při D je auto značně agresivnější a agilnější, vůbec nerozmýšlí, jestli přidá. Někdy mě dokonce baví to víc roztahovat na N, protože na D je ta reakce tak brutální, že je člověk hned za rychlostními limity jak zákona, tak často dané silnice, a fázi zrychlování si ani nestihnu užít. V N mám pocit, že je třeba jít si pro výkon do otáček, v Déčku je prakticky všude. S těmi rozjezdy bych opravdu rád zjistil, kde je zakopaný pes, takové supr autíčko a taková otravná hloupost. Při jízdě na volnoběh naštěstí nechcípá, nezkoušel jsem ale jízdu do kopce a obávám se, že tam bych možná na to chcípání taky narazil. Vyzkouším. Zařazení jedničky řeším zatím vyšlápnutím a opětovným sešlápnutím spojky. Zkusím asi výhledově výměnu oleje v převodovce ale nemám přehnané očekávání, že by to zrovna tenhle problém razantně potlačilo.

Další drobné poznatky:
1) Subjektivně bych řekl, že otáčky padají dolů docela pomalu a neochotně, ale jezdím v danou dobu jen jedním autem, nemám referenci a nedokážu objektivně srovnat. Není to moc, přesto bych ale řekl, že je to trošku pomalejší, než by to mělo být. Pozorováno u studeného motoru než se vymotám z města, u zahřátého většinou už přestávám sledovat detaily a věnuju se jízdě, potom už se to ale asi neprojevuje, jinak bych si toho myslím všiml.
2) Včera jsem si při stání na křižovatce všiml, že když nechám ruku na řadicí páce a sešlápnu spojku, tak to sešlápnutí v té páce pod rukou lehoučce cítím :shock: Je to normální? Fakt lehoučce, ale skutečně to tam je. U jiných aut jsem to nikdy nepozoroval, může to být ale taky tím, že je auto dobře odhlučněné a má kultivovaný chod motoru na volnoběh (žádné vibrace) a člověk nemá co dělat, tak hledá detaily.

Summa summarum, chtěl bych vyřešit chování volnoběžných otáček po startu a cukání při rozjezdu, zbytek jsou drobnosti, tohle mě ale rozčiluje. Když se na to znovu dívám, všechno to vypadá na problém s citlivou regulací otáček studeného motoru kolem kolem volnoběhu. Co na to může mít vliv? Praštěná ECU? Lambda sondy? Nějaká zatuhávající jemná regulace/ studené/suché mazání něčeho, co ty otáčky reguluje? Co z toho můžu ovlivnit?
Giulietta QV (2011)

Petulin940
Pozorovatel
Uživatelský avatar

Příspěvky: 387
Registrován: 23.3.2016, stř 17:04
Bydliště: Praha

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od Petulin940 » 18.10.2021, pon 14:07

Ještě přidám moji zkušenost s motorem QV a tlakem oleje. Když byly v zimě mrazy tak se mi při startování jednou dokonce rozsvitila hláška o tlaku oleje. Po konzultaci v servisu vyměnili těsnění u sacího koše. A prý u vozů staších 5 let se to občas stává.V souvislosti s tím jsem si hned vzpoměl, jak můj první Fiat Bravo 1.8 po asi 260 000km zakukal na klice. Taky jsem si vybavil, že zhášení kontrolky tlaku oleje bylo jakési "pomalé". Tak si na to dej pozor nebot preventivní výměna těsnění Tě jistě finančně nepoloží - oprava motoru nebo i výměna je úplně jiná cenovka.
Alfa Romeo Giulietta-1-4t-MA-170k-distinctive
Alfa Romeo Giulietta - QV ex
Alfa Romeo Giulietta-1-4t-MA-170k-distinctive ex
Fiat Bravo ELX 1.8 16V ex (Auto roku 1996)
Fiat Bravo GT 1.8 16V ex (Auto roku 1996)
Škoda 120 L ex
Trabant 601 ex

Franik
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3810
Registrován: 7.1.2007, ned 14:50
Bydliště: Rychnov nad Kněžnou
Kontaktovat uživatele:

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od Franik » 18.10.2021, pon 21:26

cs2021: ještě mě i napadá co jezdíš za benzín? Já jsem jezdil po celou dobu Vervu. Já z toho co píšeš nic nepozoroval.
Giulietta QV 10/2010 ex.
156 SW 2,4 129kW ex
156 2,5V6 ex
https://www.facebook.com/AutoklempirRovnaniMetodouPdr?fref=ts

cs2011

Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2021, čtv 18:38

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od cs2011 » 18.10.2021, pon 22:12

Postupně jsem šel přes OMV maxmotion 100, shell racing-něco 100, pak asi čtyřikrát Vervu 100, párkrát euroil 98 a teď posledně jak to vyletělo jsem vyměkl a vzal u Globusu tu lepší 95ku s aditivy. Původně jsem zamýšlel lít do auta jen 98 a lepší ale mám celkem nájezd a docela mě vyděsilo, kolik už jsem za tu chvilku propálil na benzínu. Dlouhodobou spotřebu mám 9.3/100 a to v drtivé většině jezdím slušně a plynule, manželka to nemá ráda a malé se v sedačce při jakékoliv akceleraci dělá špatně. No tak pak když jedu sám, tak to vypadá jak to vypadá :)

Zase jsem trochu pozoroval. Kolísání volnoběhu se mi za studena potvrdilo, pomalé padání otáček asi nee. Daří se mi trochu lépe rozjíždět bez cukání, mám pocit že je to lepší, když auto den předtím pořádně proženu na Dčko do omezovače otáček. Nevím, jestli to může mít vliv. Díky bohu nechcípá při jízdě na volnoběh, to bych asi nedal, nesnáším neposlušné stroje které nedělají co mají :D ohledně toho vystřelení a nepadání otáček, všiml jsem si, že to dělá studený motor když ho předtím jakoby přidusím (chci po něm pomalý rozjezd jen na spojku a kucká místo aby si lehce přidal na výkonu), nebo při studeném rozjezdu po něm chci jízdu na volnoběh, tak to nesmyslně vyžene nad 2000 už při zařazené rychlosti nebo po vyřazení a visí tam i po vyšlápnutí spojky.
Giulietta QV (2011)

cs2011

Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2021, čtv 18:38

Re: Chování při rozjezdu (případně další věci)

Příspěvek od cs2011 » 9.1.2022, ned 23:22

Nová historka!!
Dnes jsem" celý nadšený" zůstal večer stát (i s manželkou a dvouletou dcerkou) po 100 km na dálnici v odstavném pruhu - porucha mazání motoru. Tak doufám, že jsem to stihl a není po něm. To čekání v autě hodinu na dálnici na odtahovku v noci s dítětem vzadu - není o co stát. Už v bezpečí a v teple dopíjím druhého panáka 18leté Glennfiddich a přemýšlím nad nesmrtelností chrousta.

Máte někdo zkušenost s problémy s mazáním? Auto má lehoučce přes 10 000 km po výměně oleje, střídavě krátké trasy a 100 km dálnice. Jestli to bude to těsnění sacího koše jak psal Petulin940, co jsem chtěl nechat na jaře zkontrolovat, tak si lisknu 2x z každé strany... Jinak benzín jezdím asi 6 posledních nádrží braný těsně za hranicemi v Polsku 98ku ORLEN, zátah nádherný, projevem se pančovaný nezdá.
Giulietta QV (2011)

Odpovědět

Zpět na „Giulietta“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů