1.8 Turbo R4

Odpovědět
Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2879
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

1.8 Turbo R4

Příspěvek od Radim » 24.2.2009, úte 08:46

Obrázek
Skupina Fiat Auto bude chtít letos ukázat, že umí dělat nejen špičkový design, ale také špičkové motory. Prvním a bezesporu revolučním počinem v této oblasti bude nový zážehový přeplňovaný čtyřválec, který Alfa Romeo a Lancia představí na autosalonu v Ženevě.

Motor má zdvihový objem 1742 cm3, a tak označení 1,8 Di Turbo Jet (používá Lancia), 1,75 l (používá Alfa Romeo), resp. 1.8 TBi (používá Alfa Romeo na autě) vypadá poněkud podivně. Jednotka připravená na rozšíření v malých a výkonných Alfách, elegantních Lanciích na hranici střední třídy i v sedanech a kombi Alfy (řady 159) má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů, vysokotlaké přímé vstřikování benzinu do válců, přeplňování moderním výfukovým turbodmychadlem a špičkový, velmi rychlý motormanagement, který má radikálně zkrátit reakční čas turbodmychadla i celého motoru ve chvíli, kdy řidič náhle sešlápne pedál akcelerátoru.

Základní parametry vypadají velmi slibně. Nejvyšší výkon 147 kW je dosahován již ve 4750 ot./min a zůstává konstantní až do 5500 ot./min. Důležitější bude ale mimořádně vysoký točivý moment v nízkých a středních otáčkách, který má u určitých verzí dosáhnout svého maxima už ve 1400 ot./min. Zatím byly zveřejněny parametry poněkud méně optimistické varianty tohoto motoru v Alfě 159 a Lancii Delta (viz parametry v tabulce), ale nezapomeňme, že to určitě není poslední slovo Fiatu. V Ženevě bude totiž k vidění také studie Alfy MiTo GTA, která má mít stejný motor se 169 kW.

Alfy Romeo (159, Brera ) budou standardně dodávány se šestistupňovou manuální převodovkou, Lancia se šestistupňovým automatem.

Mimořádné měrné parametry nového čtyřválce jsou podle Fiatu dosaženy kontinuálním monitoringem a optimalizací parametrů chodu motoru prostřednictvím přesně dávkovaného množství paliva, polohy variátorů časování ventilů, předstihu zážehů nebo časování vstřiku paliva. V praxi je díky tomu možné určit velmi přesně vhodný okamžik střihu ventilů, usnadňující rychlou a efektivní výměnu náplně válců, a tím (výfukovými plyny) rychle roztáčet turbodmychadlo do pracovních otáček. Řízení celého procesu má na starost nová řídicí jednotka. Výsledkem je podle konstruktérů točivý moment v 1500 ot./min o 70 % vyšší, než u jiných přeplňovaných motorů stejného objemu a poloviční čas prodlevy mezi pohybem akcelerátoru a náběhu turbodmychadla.

Přímé vstřikování pracuje s tlakem 150 bar a sedmiotvorovými tryskami. Teplotu ve válci snižuje odpařování vstřikovaného paliva, což snižuje náchylnost k předčasnému nežádoucímu samovznícení směsi. Vysoký kompresní poměr (9,5:1) sice riziko tohoto jevu zvyšuje, ale současně je předpokladem pro dosažení mimořádných výkonových parametrů motoru.

Plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů rozšiřuje možnosti motoru, novinkou je užší propojení práce variabilního ventilového rozvodu s prací turbodmychadla přes motormanagement, což nakonec zmenšuje turboefekt.

Turbodmychadlo je napojeno na nové výfukové potrubí, které využívá tlakových pulzací pro zvýšení točivého momentu motoru v nízkých otáčkách. Turbína i výfukové potrubí jsou vyrobeny z oceli, která přečká i teploty až do 1020 °C.

Vnitřní ztráty třením byly ve srovnání s předchozí generací motorů Twin Spark výrazně sníženy. Rolničková vahadla ventilů tak mají například ve 2000 min-1 o 65 % nižší ztráty než dosud.
Alfetta GTV L

Odpovědět

Zpět na „TS a JTS (AR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 hostů