Chyba škrtící klapky - P0221

Petřičák

Příspěvky: 22
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 17.10.2025, pát 05:05

Každý pin v konektoru škrtící klapky je zapojený do samostatného pinu v horním konektoru ECU, do dolního konektoru není vyvedeno nic. Z toho plyne že klapka žádnou napájecí ani zemnící větev nesdílí s jiným spotřebičem a tím pádem ji žádná jiná komponenta nemůže ovlivňovat.
Během dneška ještě zkusím zapojit starý Body computer a omrknout diagnostikou jestli to bude mít nějaký efekt...

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 84
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 17.10.2025, pát 10:23

Mě jde o to, jestli hodíš auto s novou klapkou a potenciometry do továrního nastavení ať se vymažou oboje samoučící funkce a v podstatě se nainstaluje, jestli si to udělal... Jako je to jen myšlenka, vím že u nových elektro dílů jako lambda, map, maf je třeba to udělat... dále vlastně nevím teď, jestli si prověřoval správnou funkci akcelerátoru, jestli říkáš že klapka je čistě ECU řízená(já to studoval jen zběžně na rychlo kvůli tomuto příspěvku od tebe 😅) akcelerátor vysílá vše správně do ECU ?
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 22
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 17.10.2025, pát 13:36

Chňápu, parametry samoučení už několikrát diagnostikou vymazané, na problém to zatím nemělo vliv. Akcelerátor (plynový pedál) jsem měl odpojený a vyndaný ven (k horním dvěma šroubkům je skvělý přístup :) ). ECU si pak stěžovala, že nemá žádný signál z čidel odporových drah, ale jinak nic. Po připojení chyby zmizely. Schéma zapojení je podobné škrticí klapce jen s tím rozdílem, že tady je napájení odporových drah oddělené, každá má svou větev. Alespoň tak jsem to našel v pdf dokumentaci TBi v Giuliettě co se válí na sítí a více méně souhlasí s tím, co je na 159. Vzhledem k tomu, že z prostoru pod volantem nevede k ECU zrovna nejsnazší cesta a pedál žádné podezřelé chování nevykazoval jsem dráty zatím neprověřoval. Pokud by ale nebylo zbytí, tak to samozřejmě proměřím. Mezi pedálem a klapkou není žádná mechanická vazba, je to čistý drive by wire. Počítám, že tempomat teoreticky může fungovat i s klapkou, která má plynové lanko, ale když už tam ten elektromotor na nastavení polohy jednou je, dává smysl to celé řídit elektonicky rovnou celé.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 84
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 19.10.2025, ned 11:42

No a měření osciloskopem nechceš zkusit ? Můžeš tím změřit přesně signál že všech komponentů za běhu, třeba by ti to dalo nějakou stopu...
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 22
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 22.10.2025, stř 02:25

Hmmm, s takovou začnu té elektrice brzo snad i rozumět. :D Člověk se pořád učí. Ještě jsem nestihl prověřit Body computer a vzhledem k tomu, jak neochotně auto startuje mě napadlo omrknout ventil odvětrání klikové skříně co vede do sání za škrtící klapku. Pokud by se zasekl v otevřené poloze, pak by si motor mohl přisávat falešný vzduch a škrtící klapka by to neměla jak kompenzovat.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 84
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 23.10.2025, čtv 22:31

Myslíš pcv ventil ze separátoru do sání ? To by neudělal, jen bys měl jiné problémy, ale prověř, mám doma nový originál 1x použitý ale používám 3x větší neoriginál..
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 22
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 4.11.2025, úte 17:13

Zdarec, v sobotu jsem vykuchal z palubní desky Body computer a dneska po prostříkání kontaktolem se dovnitř na zkoušku stěhoval starý z krabice. Po připojení diagnostiky do OBD2 ve starém Body computeru mi ŘJ vypisuje stejnou závadu jako doposud, takže Body computer na to nemá žádný vliv. Všechno tedy složeno zase zpátky. Separátor oleje jsem měl relativně nedávno celý sundaný a měnil pod ním těsnění, při té příležitosti jsem zkoušel i samotný ventil a tvářil se v pořádku. Prozatím jsem ho znovu nesundával. Podezíral jsem ho proto, že motor špatně startoval a měl tendenci se dusit. V sobotu jsem ze srandy znovu zkusil nastartovat a najednou to chytlo hezky a motor běžel hladce (byť v nouzovém režimu). Přijde mi, že si ze mě ta elektronika vyloženě dělá srandu.

Wanderer
Uživatelský avatar

Příspěvky: 84
Registrován: 22.5.2024, stř 20:22
Bydliště: Beskydy

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Wanderer » 5.11.2025, stř 13:21

Po startu popiš to dušení, je to spíše jen při startu chvění a pak skoro chcípnutí ? nebo lítání otáček nahoru dolů delší dobu ? Tohle mě sedí i na poskočené rozvody (nemám zkušenost u TBI jestli by to vůbec jelo) nebo napínací kladku a mezichladič plný oleje, z turba i ze sání, pokud tam máš usazeniny, steče při otevření klapky vždy dolů a je v záhybu, motor ho nasaje velké množství a dělá to bordel. Sundej hadici z IC a nahni koleno a uvidíš, kolik vyteče :D nechceš nahrát video startu a co to dělá ? :-D
AR 156 1.9 JTD 81 kW - 2001 Navždy v srdci
AR 159 1.75 TBi 147 kW - 2009 Elegante
AR GT 1.9 JTD110 kW - 2007 Lady's Coupé

Petřičák

Příspěvky: 22
Registrován: 18.6.2018, pon 01:20

Re: Chyba škrtící klapky - P0221

Příspěvek od Petřičák » 6.11.2025, čtv 21:15

Nechtělo se tomu startovat, třáslo se to jak drahej pes, vypadalo to jako při výpadku zapalování, ale ECU nic takového nehlásila. Jakmile se motor trošku ohřál a škrtící klapka přivřela na standardní volnoběh (750 otáček), padalo to skoro až k 500 otáček a možná by to občas i zdechlo, kdybych tomu nepomohl přišlápnutím plynu (akcelerátoru). S plynem na podlaze nešly otáčky výš než nějakých 1750, po uvolnění pedálu padly pod volnoběh a pak se stabilizovaly na 750. Podotýkám, že se to dělo s tou fungl novou klapkou na autě. Dnes jsem ji vymontoval ven a uvnitř byla suchá, ani stopy po oleji, jen jemný proužek karbonu kolem přívěry uvnitř hrdla (bez nejmenšího vlivu na funkci). Uložil jsem si i pár grafů z té doby, křivka byla poměrně zubatá jak klapka přivřela až přidusila motor a hned na to reagovala větším pootevřením aby se mohl nadechnout a tak pořád dokola. Revizi rozvodů jsem dělal někdy v únoru, od té doby jsem to nekontroloval. Klidně mrknu pod ten plastový kryt, ale zvedat auto a podpírat motor abych to mohl celý oddeklovat a mrknout na napínací kladku fakt neee. Připouštím, že občas se dějí pořádné divočiny, ale počítám, že kdyby byl problém s rozvodem, tak ty komplikované starty přetrvávají a samo od sebe to nezmizí. Dneska jsem kompletně rozebral celý kabelový svazek od klapky až k ECU včetně konektoru. Všechny dráty jsou vizuálně v naprostém pořádku, nenašel jsem ani nejmenší poškození izolace. V konektoru byla mumifikovaná mrtvolka pavouka včetně jeho spižírny - malé vosy a mouchy (bez vlivu na funkci). Znovu jsem to proměřil multimetrem a vede to čistě, žádný vyšší odpor. Pro jistotu jsem nastartoval s připojenou diagnostikou, chytlo to hladce, motor krásně držel volnoběh a jak se ohříval, klapka postupně jemně přivírala, aby držela otáčky, křivka grafu s minimálními odchylkami, žádná zubatá pila. I tak se v paměti závad pořád objevuje P0221 s tím, že signál čidla je špatný. Natáčet video tak teď nedává smysl, ale budu s tím počítat kdyby náhodou... Tu klapku jsem vyndal ven abych ji mohl poslat na reklamaci. Protože už mě nenapadá moc jiných vysvětlení než že jsem si vytáhnul Černého Petra a dostal nějaký vadný kus.

Odpovědět

Zpět na „TBi“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host