Příspěvek
od HonzaR » 2.3.2015, pon 23:36
U diesela JTDm po r.2007 půjde v první řadě o reálný styl provozu, případně přítomnost filtru DPF..:-), a úroveň případného přečipování.
Totiž: norma pro tvůj motor je FIAT 9.55535-S1 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N°F510.D07.
To se dá přeložit asi tak, že jde o olej se sníženou tloušťkou filmu a speciálně vhodný pro použití pro motory s DPF..
Čili jde o oleje typu low SAPS--/nízká úroveň sulfátového popela síry a fosforu/..čili s tzv. "ekologickou aditivací", která filtrům pevných částic a emisním limitám vyhovuje a prodlužuje reálnou životnost klíčových prvků pro dosažení příslušné emisní normy. Jak se tady stále opakuje, je vždy něco za něco. Nízká úroveň výkonových aditiv nevadí běžnému provozu motoru na to stavěnému , ale u načipovaného motoru s DPF off je to už jinak.Tam už je skoro jedno to hledisko emisí "pure.energy". :-)
Pokud je přečipovaný motor využíván "razantně", tenhle olej už je asi pod přijatelnou mírou.
Nejde jen o Selenia WR p.e. 5W-30 šitou přímo na míru těmto agregátům, ale třeba i stejnou normu plnící Yacco LUBE P 5W-30 ,Fuchs Titan GT1 PRO C2 5w30 .Všechno jsou to nízkopopelové oleje lowSAPS. Měnit tady SElenii WR p.e. za podobný typ emulze je skoro zbytečné, nic z těchto olejů není pro opravdu razantní zátěžové provozování čipovaného agregátu s DPF off ořechové.
Otázka tedy je --jde ti o běžný pohoda provoz se standartním systémem výfukové skladby pro zachování emisních limit,pak nemá cenu měnit, nebo chceš udržet v dobré kondici těžce zatěžovaný přečipovaný agregát, u kterého je výkon nadřazen emisním limitům..a také případné životnosti DPF /-který je třeba už aktuálně "off"/
--------------------------------------------
dokonce i doc. J.Černý z olejů.cz má k low SAPS rozporuplný vztah:
Podle nové normativy dochází k omezení obsahu síry v oleji, který dříve nebyl
omezován a pohyboval se v rozmezí 0,5-1% hmotnosti v závislosti na typu použitého
základového oleje. Také fosfor a popelotvorné látky se běžně objevují v aditivech
olejů. Díky omezení obsahu síry již nelze jako základové oleje použít tradiční
rozpouštědlové rafináty. Je nutno použít hydrokrakové oleje II. skupiny nebo
syntetické polyalfaolefiny, u nichž je obsah síry v mantinelech normy nebo i nulový.
V základovém oleji je balík aditivačních výkonnostních přísad, přibližně 60% tvoří
dispersanty a 25% detergenty. Zbylých 15% tvoří ostatní výkonnostní přísady
(protioděrové přísady, modifikátory tření, antioxidanty, depresanty, antikorodanty a
protipěnivostní přísady). Tyto aditiva je nutné modifikovat, protože obsahují určité
koncentrace omezovaných prvků. Kvůli snížení obsahu sledovaných prvků je nutné
snížit koncentrace antioxidantů, protioděrových přísad a detergentů, což jsou aditiva
důležitá pro výkon, výměnný interval a životnost motorového oleje. Pokud dojde ke
snížení obsahu zmíněných aditiv, nutně musí dojít ke snížení užitných vlastností
oleje. Protože je ale nutné udržet alespoň stávající vlastnosti olejů, dochází k hledání
nových typů aditiv, které neobsahují sledované prvky. Problém je, že stejně účinné
přísady nejsou zatím k dispozici. Probíhá intenzivní výzkum, naděje se vkládají do
různé kombinace nových aditiv a doufá se v jejich synergické působení.
Současný trend je prodlužovat servisní intervaly (a tím i intervaly výměny olejů),
snižování emisí. Průměrná vzdálenost ujetá na jedno nastartování se snižuje, mění se
charakter provozu a je trend zvyšování jednotkového výkonu motoru. To vše klade
vyšší nároky na kvalitu motorových olejů a je zřejmé, že tyto požadavky jsou
protichůdné. Z hlediska životnosti motorů se doporučuje neužívat low SAPS olejů
tam, kde to není výrobcem výslovně nařízeno. Pokud máme na výběr, je lepší použít
běžné motorové oleje.
--------------------------------------------------
Prakticky řečeno
--jde hlavně o to-jaký interval výměny s emulzí Selenia wr p.e. 5w-30 praktikuješ a jsi ev.do budoucna ochoten praktikovat
--jak moc to současně reálně točíš,
--jaké úpravy na agregátu máš......