Zadírání motorů TS 16V

Odpovědět
Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2879
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 8.1.2008, úte 12:37

tento pán tvrdí, že už ví proč se zadírají TS 16V..

PORADNA: Problémy motoru Twin Spark 16V (Alfa Romeo)
V jednom ze článků o Alfě Rome 146 velmi kritizujete motory twin spark. Najel jsem na motoru 2.0 TS 450 000km a měnil jsem jen gumičky na pístku spojky, spojku a jeden palec na rozdělovači. Zdá se mi tedy tato kritika neobjektivní. Je možné že se nějaká série aut nepovedla nebo se sem nějakou dobu vozily velmi špatné vozy, jinak si to nedokáži vysvětlit.
Lubomír Král

Odpověď

Kilometrový proběh, který jste s Twin Sparkem absolvoval se mi zdá, vzhledem k tomu co je o těchto motorech známo, jako z říše snů. Přesto to nezpochybňuji, neboť jak jsem již někde psal, v zásadě je spolehlivost a odolnost motoru mírou blbuvzdornosti vůči nešetrnému uživateli. V případě, že jste pravidelně měnil olej a používal Selenii 10W-60, která ovšem vyžaduje výměnu každých 7500 km, jezdil jste na dlouhé vzdálenosti, parkoval ve vyhřáté garáži a motor nikdy nevytáčel studený, pak to snad při troše štěstí opravdu možné je. Také jste nejspíš auto nikdy nikomu nepůjčil, neboť co je platné, když se člověk ke svému autu chová nadmíru šetrně a s láskou, když jej pak půjčí manželce, či synovi, kteří jej po vyjetí z garáže ihned nezahřátý „osolí“.

Nedostatky motorů TS 16V jsou však dostatečně známy a jejich hlavní problém je, že se prostě rádi zadírají a to zejména na ojničním ložisku 3. a 4. válce. Hlavní příčinnou proč se to stává, je rychle se zanášející olejové čerpadlo, což následně znamená snížený tlak mazání. Jiným závažným problémem je vysoká spotřeba oleje, kterou tyto motory mají už od nových a důvodem je jejich konstrukce. Aby mohly mít rychlou reakci na přidání plynu, musí mít jejich píst ve válci poněkud větší vůli, než na, řekněme běžných, nesportovních motorech konkurence. Se vzrůstajícím počtem kilometrů je však spotřeba oleje mnohdy větší a větší, za což často mohou opotřebené pístní kroužky. Děje se to však až po nějakých 150-200 000 km, a vliv na to má samozřejmě jízdní styl.

K tomu všemu však může také píst dokonce prasknout a to vlivem tepelné roztažnosti, která je u hliníkového pístu poněkud jiná, než u litinového bloku v kterém je píst usazen. K tomu si přidejte selhávající rozvody, ať z důvodu prasklého takzvaného mikro-řemene, který mají pouze dvoulitry, či z důvodu selhání napínací kladky řemene vačkových hřídelí.

Motory Twin Spark 16V (od roku 1995 – neplést s původním TS z Alfy 75, 155 a 164, který měl pouze 8 ventilů a jež je naopak velice spolehlivý a odolný – pozn. autora) jsou asi zkrátka těmi nejchoulostivějšími motory za posledních 15 let. Osobně si myslím, že i když se k nim někdo chová co nejšetrněji, stejně se mu po čase některá z výše uvedených závad prostě stane. Pouze to nebude v 50 000 km, ale třeba ve 200 000 km. Jediné co může pomoci, je včasná výměna olejového čerpadla, rozvodů a hlavně oleje, o němž již byla řeč výše.

Závěrem si však neodpustím malé rýpnutí. Uvádíte, že jste s motorem najel 450 000 km a měnil jeden palec rozdělovače. Osobně by mě zajímalo jakého, neboť vím, že tyto motory s 8 svíčkami žádný rozdělovač nemají a k zapálení směsi využívají čtveřici jedno-jiskrových zapalovacích cívek s paralelním (bočním) vývodem a pokud si dobře pamatuji, tak rozdělovače s palcem měly naposledy motory Alfa Romeo Boxer, které se do 146 na začátku produkce taktéž dávaly a známy jsou hlavně z 33, či předchozího Alfasudu.
T.Dusil
Alfetta GTV L

roberto37
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3356
Registrován: 22.2.2007, čtv 23:35
Bydliště: Zeltweg, AT
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od roberto37 » 8.1.2008, úte 13:59

Zajímavé. Můžeš napsat z jakého serveru to je?
Jinak jak tam píše o vůlích v motoru spotřebě oleje, ale díky tomu rychlé reakci na plyn, tak můj kamarád se vozil v létě v Audi R8 a byl velmi udiven právě dlouhou reakcí na přidání plynu. U supersportovního vozu jistě nepříjemná věc.
Naposledy upravil(a) roberto37 dne 8.1.2008, úte 14:10, celkem upraveno 1 x.
AR Giula 2,0 Super
AR 159Ti 2,0 JTDm SW MRDKA Bianco Dehet
EX AR SW 156 2,0 JTS konečně zase doma
EX AR SW 2,0JTS Selespeed Ferrari zábava pro Plebs
Nejsem AFTOMEKÁNIK, moje drobné "oprafy" fesměs končí felkou katastrofou

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2879
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 8.1.2008, úte 14:07

tipcars
Alfetta GTV L

diLucca
Nováček
Uživatelský avatar

Příspěvky: 237
Registrován: 28.9.2007, pát 18:15
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od diLucca » 8.1.2008, úte 16:25

no tak ono mi je jasne, ze tam vznikaju suche miesta, ked to zle maze.. ale preco prave len na 3. a 4.??
Alfa Romeo 33 1.4.i.e.
EX:Alfa Romeo 75 V6, 2xAR 75 TS a TD, Alfa Romeo 146ti, Fiat 127 1050CL

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 16:34

Dovolím si pár korekcí:

1. vůle pístů ve válci není větší než u jiných motorů, stačí se kouknout do servisního manualu Alfy a třeba VW
2. Rozdílná teplotní roztažnost litinového válce a hliníkového pístu je kompenzována ocelovým pasem zalitým v pístu (mohu zaslat foto), stejně je řešen píst většiny motorů.
3. čerpadlo neni dle mého názoru viníkem zadření motoru, zkoumal jsem jedno ze zadřeného motoru a zanešené nebylo, vůle v tolerancích určených výrobcem. Čerpadlo snadno dosáhne maximálního tlaku omezeného ventilem už ve 3500ot pokud jsou šály atd. ok
4. Skutečná životnost je velmi rozdílná, znám motor který má najeto 300tis

Jak už jsem jednou psal, všechny zadřené motory, které se mi dostaly do ruky byli uvnitř silně zakarbonované což nesvědčí o dobré udržbě. Na větší spotřebu oleje nejsou ridiči zvyklí a poznají to až když jim svítí kontrolka mazání, v té době už může být motor načatý.
Rozdělovač u motoru Twin Spark je opravdu záhada, měly ho akorát starší motory s rozvodem řetězem montované do 155, 164 a starší.
Vysoukou spotřebou netrpí všechny kusy TS motorů, mám 1,6 TS a spotřeba cca 0,3l na 15tis. km při normálním zacházení. Při větší zátěži jde spotřeba nahoru, coz je určitě částěčně zpusobeno ostřikem dna pístů olejem. Olej se odpaří a motor ho odvětráním klikové skříně zbaští. Ostřik dna pístů většina motorů od konkurence nemá, vím snad jen o M řadě motorů od BMW a to ještě od nějakého roku.

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8485
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 8.1.2008, úte 20:06

To s tim cerpadlem se mi taky nezda, ve 155 byl dokonce tlak oleje v palubce, takze by si toho musel uz davno nekdo vsimnout. A kdyz vidim, ze mam tlak 1 bar misto 4, tak s tim asi nebudu jezdit... :-D
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 21:13

Ještě k těm konkrétním válcům které se nejvíce zadírají. Měl jsem 1,6 TS 4. zadřený zlomená ojnice, 3. zlomená ojnice ven z bloku ale nezadřená na klice. 2,0 TS klepe 2. ojnice. Poslední 2,0TS 2. ven z bloku zadřená ojnice na klice, 3. a 4. klepala ojnice na klice, vůle 3mm. Mám pár fotek. :D

coyote
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3584
Registrován: 13.8.2007, pon 12:07
Bydliště: blízko Kralup nad Vltavou

Příspěvek od coyote » 8.1.2008, úte 21:58

tepixj píše:Ještě k těm konkrétním válcům které se nejvíce zadírají. Měl jsem 1,6 TS 4. zadřený zlomená ojnice, 3. zlomená ojnice ven z bloku ale nezadřená na klice. 2,0 TS klepe 2. ojnice. Poslední 2,0TS 2. ven z bloku zadřená ojnice na klice, 3. a 4. klepala ojnice na klice, vůle 3mm. Mám pár fotek. :D
Sem s nima :wink:
Alfa Romeo 147 1.9 JTD 2002 ex.
Alfa Romeo 164 3.0 V6 12V 1990
Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V 2000
Škoda Superb II 3.6 V6 4x4 2010 na prodej

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 22:39

Motor 1,6 TS

Obrázek

Ojnice

Obrázek

Ukovaný píst



Obrázek

Bloček

Obrázek

Bloček II



Obrázek


Bloček III


Obrázek

Píst


Obrázek

Píst, vlevo je patrný ocelový pásek omezující rozdílnou roztažnost pístu a válce

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 22:46

2,0 TS Omluvte prosím špatnou kvalitu. :D
Obrázek





Obrázek

Obrázek

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 22:51

A fešák nakonec


Obrázek

tepixj

Příspěvky: 20
Registrován: 9.12.2007, ned 23:43

Příspěvek od tepixj » 8.1.2008, úte 23:48

Na posledním obrázku jsou videt trysky ostřiku dna pístů olejem.

Richie
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7023
Registrován: 5.1.2007, pát 08:14

Příspěvek od Richie » 9.1.2008, stř 07:27

mazec :) ta dira v tom bloku a ty ventily :) doufam ze takle nedopadnou nikdy ty moje :)
Zakladatel webu a fóra Alfisti.cz...

Zamin
Uživatelský avatar

Příspěvky: 99
Registrován: 3.7.2007, úte 20:58
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Zamin » 9.1.2008, stř 09:02

Kdyz vidim tyhle fotky, tak me prechazi chut kupovat nejaky novejsi auto. Rikam si, ze kdyz uz se to ma rozsypat, at se rozsype tohle starsi levnejsi :) Po ranu to bylo trochu depresivni, prohlizet takovehle fotky.
EX AR 146 1.4 TS 16V Junior, AR 33 1.7 IE, ještě předtím AR 33 1.7 16V - jednou se k ní vrátím...

.myc155
Štamgast

Příspěvky: 925
Registrován: 5.9.2007, stř 07:24
Bydliště: 8ЯИ0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od .myc155 » 9.1.2008, stř 09:29

Raddik píše:tento pán tvrdí, že už ví proč se zadírají TS 16V..

PORADNA: Problémy motoru Twin Spark 16V (Alfa Romeo)
V jednom ze článků o Alfě Rome 146 velmi kritizujete motory twin spark. Najel jsem na motoru 2.0 TS 450 000km a měnil jsem jen gumičky na pístku spojky, spojku a jeden palec na rozdělovači. Zdá se mi tedy tato kritika neobjektivní. Je možné že se nějaká série aut nepovedla nebo se sem nějakou dobu vozily velmi špatné vozy, jinak si to nedokáži vysvětlit.
Lubomír Král

Odpověď

Kilometrový proběh, který jste s Twin Sparkem absolvoval se mi zdá, vzhledem k tomu co je o těchto motorech známo, jako z říše snů. Přesto to nezpochybňuji, neboť jak jsem již někde psal, v zásadě je spolehlivost a odolnost motoru mírou blbuvzdornosti vůči nešetrnému uživateli. V případě, že jste pravidelně měnil olej a používal Selenii 10W-60, která ovšem vyžaduje výměnu každých 7500 km, jezdil jste na dlouhé vzdálenosti, parkoval ve vyhřáté garáži a motor nikdy nevytáčel studený, pak to snad při troše štěstí opravdu možné je. Také jste nejspíš auto nikdy nikomu nepůjčil, neboť co je platné, když se člověk ke svému autu chová nadmíru šetrně a s láskou, když jej pak půjčí manželce, či synovi, kteří jej po vyjetí z garáže ihned nezahřátý „osolí“.

Nedostatky motorů TS 16V jsou však dostatečně známy a jejich hlavní problém je, že se prostě rádi zadírají a to zejména na ojničním ložisku 3. a 4. válce. Hlavní příčinnou proč se to stává, je rychle se zanášející olejové čerpadlo, což následně znamená snížený tlak mazání. Jiným závažným problémem je vysoká spotřeba oleje, kterou tyto motory mají už od nových a důvodem je jejich konstrukce. Aby mohly mít rychlou reakci na přidání plynu, musí mít jejich píst ve válci poněkud větší vůli, než na, řekněme běžných, nesportovních motorech konkurence. Se vzrůstajícím počtem kilometrů je však spotřeba oleje mnohdy větší a větší, za což často mohou opotřebené pístní kroužky. Děje se to však až po nějakých 150-200 000 km, a vliv na to má samozřejmě jízdní styl.

K tomu všemu však může také píst dokonce prasknout a to vlivem tepelné roztažnosti, která je u hliníkového pístu poněkud jiná, než u litinového bloku v kterém je píst usazen. K tomu si přidejte selhávající rozvody, ať z důvodu prasklého takzvaného mikro-řemene, který mají pouze dvoulitry, či z důvodu selhání napínací kladky řemene vačkových hřídelí.

Motory Twin Spark 16V (od roku 1995 – neplést s původním TS z Alfy 75, 155 a 164, který měl pouze 8 ventilů a jež je naopak velice spolehlivý a odolný – pozn. autora) jsou asi zkrátka těmi nejchoulostivějšími motory za posledních 15 let. Osobně si myslím, že i když se k nim někdo chová co nejšetrněji, stejně se mu po čase některá z výše uvedených závad prostě stane. Pouze to nebude v 50 000 km, ale třeba ve 200 000 km. Jediné co může pomoci, je včasná výměna olejového čerpadla, rozvodů a hlavně oleje, o němž již byla řeč výše.

Závěrem si však neodpustím malé rýpnutí. Uvádíte, že jste s motorem najel 450 000 km a měnil jeden palec rozdělovače. Osobně by mě zajímalo jakého, neboť vím, že tyto motory s 8 svíčkami žádný rozdělovač nemají a k zapálení směsi využívají čtveřici jedno-jiskrových zapalovacích cívek s paralelním (bočním) vývodem a pokud si dobře pamatuji, tak rozdělovače s palcem měly naposledy motory Alfa Romeo Boxer, které se do 146 na začátku produkce taktéž dávaly a známy jsou hlavně z 33, či předchozího Alfasudu.
T.Dusil
pan je zrejme znalec, kdyz nepochopil, ze tazatel pise prave o 8V TS
166 busso

Radim
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2879
Registrován: 5.1.2007, pát 08:25

Příspěvek od Radim » 9.1.2008, stř 11:23

tepix: husté foto, hlavně ten proražený blok. soudím že s těmi motory máš dost zkušeností, nabízí se otázka proč to stále "pokoušíš"?
Alfetta GTV L

Majkll
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1056
Registrován: 9.9.2007, ned 11:07
Bydliště: Poličsko

Příspěvek od Majkll » 21.1.2008, pon 20:48

Jak na to tak koukám tak jestli půjdu někdy do 156 tak asi do V6 . Dobrej článek o tomhle problému je i na TipCars.com v sekci Poradna 156 2,0TS vs 2,4 JTD , autor tam dost haní i zminovaný JTD
ALFA ROMEO 75 2,0 T.Spark (1989)
ALFA ROMEO 166 2,5 V6 (2001)


ex:Alfa Romeo 155 1,8 T.Spark 8V (1994)
Alfa Romeo 75 2,0 T. Spark S (1988)
Alfa Romeo Giulietta 1600 (1985)

1552,0

Příspěvky: 89
Registrován: 8.2.2007, čtv 15:35
Bydliště: Sk

Příspěvek od 1552,0 » 31.1.2008, čtv 08:57

Ja len nechapem, preco by sa mala selenia 10/60w menit po 7500km. Udaje od vyrobcu su, ze seleniu 10/60w je potrebne vymenit po 5000km, ale jazdy na okruhu ( sportovej jazdy ).
155 2,0 16V Super

lemmy
Uživatelský avatar

Příspěvky: 66
Registrován: 7.2.2008, čtv 11:48
Bydliště: Osek u Duchcova
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od lemmy » 7.2.2008, čtv 11:56

Jak je to teda s 1.6 16V TS
koupil jsem AR155 dovezenou z Itálie se serviskou takže pravidelnej servis ve značce najeto 120000, a teď nevím co hlídat dřív ......
dle tohoto fóra, abych se pomalu bál vyjet z města, abych se nemusel vracet pěšky z moc velký dálky :)
a.vs.s
AR 159 1.8 mpi
ex: AR 155 1.6 16V TS
ex: AR 33 1.7 ie

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8485
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 7.2.2008, čtv 12:14

Hlidat olej a nehonit za studena. Ve 155 mas jak teplotu tak i tlak oleje, na volnobeh by se mel drzet okolo 3 bar, pri pridani plynu cca 4 bary a vic.
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

lemmy
Uživatelský avatar

Příspěvky: 66
Registrován: 7.2.2008, čtv 11:48
Bydliště: Osek u Duchcova
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od lemmy » 7.2.2008, čtv 12:18

to je právě to že 1.6 tlak a teplotu oleje nemaj ....
fakt je že olej hlídám manuálně a jezdim s tim jako s mazlíkem :)
AR 159 1.8 mpi
ex: AR 155 1.6 16V TS
ex: AR 33 1.7 ie

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8485
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 7.2.2008, čtv 12:54

Pri vymene oleje se muzes lehce presvedcit jestli Ti ukazuje hladina oleje. Pri vypustenym oleji otoc klickem a na 90% se Ti kontrolka nerozsviti. Takze kontrolovat to chce pravidelne na merce...
To ma 1.6 fakt jinou palubku? Ze jim to stalo za to... :roll:
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

lemmy
Uživatelský avatar

Příspěvky: 66
Registrován: 7.2.2008, čtv 11:48
Bydliště: Osek u Duchcova
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od lemmy » 7.2.2008, čtv 13:12

To je ona ... na panelu samozřejmě kontrolka je ale tý nevěřim .... i když u AR33 mi fungovala ale tam bylo čidlo přímo na měrce, takže jinej systém :)


Obrázek
AR 159 1.8 mpi
ex: AR 155 1.6 16V TS
ex: AR 33 1.7 ie

Harous
SemTuFurt
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8485
Registrován: 5.1.2007, pát 12:22

Příspěvek od Harous » 7.2.2008, čtv 13:18

No to sou fakt blbci... Zrovna tady bych nesetril... :???:
Subaru Outback 2.5i-S Executive - 19´
Ford Mustang GT Convertible 4.6 V8 MT - 00´
KIA Sportage T-GDI HEV AWD TOP - 22´
KTM 990 Adventure
ex - Subaru WRX STI 2.5 Sport Limited Edition - 16´

lemmy
Uživatelský avatar

Příspěvky: 66
Registrován: 7.2.2008, čtv 11:48
Bydliště: Osek u Duchcova
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od lemmy » 7.2.2008, čtv 13:25

taky bych tam radši měl všechny budíky, abych měl motor pod dohledem, ale vybavení přístrojovky fakt nebyl ten nejdůležitější faktor při koupi .... :) jinak je jako nová s pravidelnym servisem v ZATTI SPORTU v Parmě a měl jí cca 50ti letej pánbíčkář kterej najezdil cca 12.000 ročně a 2x do roka s tim byl na servisu :) koukni na mojí kartu, tam je foto motoru a je to jak funglovka :)
AR 159 1.8 mpi
ex: AR 155 1.6 16V TS
ex: AR 33 1.7 ie

Odpovědět

Zpět na „TS a JTS (AR)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 hostů