DavidAR píše:Na Fiat Coupe najeto na E85 cca 5000 km s krabičkou a výsledek je propálená hlava mezi 1. a 2. válcem.
Ano a toto muselo zákonitě přijít. Ethanol má o cca 40% menší výhřevnost. To je prostě fakt, od kterého se vše odvíjí. Většina lidí prostě jen natankuje E85 a jezdí. Buď na čistou, nebo v různých poměrech. Vždycky se jich ptám, co tím chtějí dokázat. Ta výhřevnost je prostě daná, takže pokud pojedu na ethanol bez úpravy řízení motoru, tak pojedu na chudou směs (takto ochuzená směs nespadá do spektra regulace sériových jednotek). Auto nepojede a motor dostává za uši. Další lidi si koupí "krabičku" a myslí, že to bude OK. To má dva problémy. Zaprvé, ono to moc nefunguje. Ona krabička prodlouží dobu vstřiku, tím se dostane do spalovacího prostoru, teoreticky, optimální (stoichiometrické poměr 9,77:1) množství směsi. Zde nastává problém s originální jednotkou, která dávku zase zmenší a tím je to celé vlastně k ničemu. Aby to fungovalo bezchybně, musely by mít ty "krabičky" i výstup, který by se přiváděl sériové jednotce motoru místo signálu z lambdy, ale to jen tak na okraj. Zadruhé. I kdybychom opravdu namixovali motoru stoichiometrickou směs, tak si ničemu nepomůžeme. Naopak. Motor sice pojede naprosto v pořádku, krásně jako na benzin. Jenže ethanol nás stojí, konkrétně u nás v Příbrami, myslím 27kč. Benzin nějakých 35kč. To znamená, že ethanol je levnější o 23%, ale spotřeba se zvýší o skoro 40%. Takže peníze naopak proděláváme, navíc to přináší známé věci okolo agresivity alkoholů, jejich dlouhodobému skladování, výparnému teplu atd, atd.
Někdy minulý týden jsme měli atmosférický motor s E85kou na brzdě. A i tam se krásně ukázala tato teorie. Chvíli byl trápený bez úpravy směsi. Prostě jen natankována E85 a jeď. Motor neměl výkon a dlouhodobý provoz by ho zničil. Poté byla připojena ta slavná krabička (a to byla od českého výrobce, celkem drahá). Průběh se zlepšil, ale stále bylo znát, že to prostě není N95. Nyní se se pracuje na programovatelné jednotce, kde by se vše dalo přesně nastavit.
Jediné, kde vidím užití ethanolu jako opravdu účelné, jsou různé přestavby motorů. Díky vysokému oktanovému číslu můžu použít větší kompresní poměr. Tam, kde by nám benziny hořely detonačně, ethanol bude fungovat bez detonací. Jeden známý takto provozuje turbo na N/A motoru bez zmenšování komp.poměru – jezdí takto bez detonací už nějaký rok.