
Nemám to tu lehké

Konečně trošku objektivní recenze =D>
Měl jsem možnost mít zapůjčenou Octavii III s motorem 1.2TSI na víkend, a tak jsem neodolal a vyzkoušel další, médii tolik protřásaný mladoboleslavský zázrak, modlu každého českého motoristy, a to v základní motorizaci, kterou nejspíš budu na silnicích potkávat nejčastěji.
Jednalo se o výbavu Ambition, navíc byly couvací senzory vzadu a automatická klimatizace. Cenovka vozu: 420 tisíc korun. V době testu mělo auto najeto málo nad jeden tisíc km.
Rád bych se podělil o dojmy, které na mě vůz udělal během malého výletu, na který jsem se s ním vydal.
Exteriér
* Auto zvenku vypadá překvapivě malé, menší, než říkají rozměry. Toto není ani tak výtka, jako kostatování.
+/- Design rozhodně neurazí, ale ani nebudí žádné emoce. Auta si za celou dobu nikdo vlastně ani nevšiml, nevšiml jsem si, že by ho někdo zaparkované obhlížel, přestože to byla čerstvá novinka. V české závistivé společnosti je to vlastně pozitivum, protože nedává tak výrazně propuknout závisti a jí spouštěnými útoky na auto.
- Zbytečné zprohýbání v oblasti SPZ neplní žádnou funkci a na autě působí cize a násilně.
Interiér
+ Vpředu je dostatečně místa i v ramenou, necítil jsem se rozhodně nijak stísněně.
+ Přední sedačky jsou relativně pohodlné, i když na první pohled působí lacině hadrovým dojmem. Otázkou je, jak bude jejich čalounění trvanlivé, nijak důvěryhodně na mě nepůsobilo.
+ Kufr je vážně velký, ale nejsem typ, který by to ocenil. Většinou v něm kromě vzduchu nic nevozím.
- Plast palubní desky i dalších částí interiéru působí lacině, je tvrdý a nepříliš příjemný na dotek - je podivně hrubý a nejspíš se bude dost špinit.
- Plastové výplně dveří nad dveřními loketními opěrkami způsobují, že si člověk připadá jako v užitkovém vozidle pro řemeslníky v montérkách - čalounění citelně chybí a je snad jen v nejvyšší kožené výbavě.
- Hlavové opěrky jsou děsivě vysoké, zezadu díky nim prakticky není vidět.
- Nemůžu odpustit drzost s kličkami na stahování oken vzadu i u výbavy Ambition.
- Zadní sedáky jsou zcela účelově krátké, aby to při prvním pohledu budilo dojem velkého prostoru na nohy. Ve skutečnosti se ani tentokrát zázrak nekoná, i když je to velký krok kupředu od dob pouze dekorativní lavice v O1, na které se bez rizika zchromnutí nedalo sedět vůbec. Byla tam vlastně jen proto, aby její opěradla fungovala jako příčka mezi kufrem a prostorem pro posádku. Kdyby si O3 nehrála na wow-efekt pro hejly, mohlo být vzadu relativně slušné posezení.
- "Kůže" (či co to je) na volantu působí jakýmsi až slizkým dojmem, byl mi velmi nepříjemný na dotek. Je v tom vlastně stejný jako v předchozí Octavii, kde jsem nad výběrem materiálu také nevěřícně kroutil hlavou.
- Přístrojová deska a displeje jsou podsvícené bíle, a tlačítka a ovládací prvky zeleně - působí to nesladěně jako nějaký divný dodatečný "tuning" podsvícení přístrojů.
Ergonomie
+ Za volantem jsem poměrně snadno našel pohodlnou polohu, sedačky měly přiměřené boční vedení, tuhost sedáků byla na akceptovatelné úrovni. Všechny prvky (až na ruční brzdu, viz níže) jsou dobře dosažitelné, řadící páka je v místě, kde ji ruka očekává. Z auta nebudete vystupovat rozlámaní, pokud nemáte opravdu výrazně nadprůměrnou postavu.
+ Necítil jsem se interiérem vozu utlačovaný, což se občas stává i u větších aut.
- Středová konzola má po stranách nesmyslný zlom, který mě osobně velmi nepříjemně tlačil do kolena, pokusy o vyřešení změnou polohu sedačky nebyly úspěšné. Vyšší či naopak nižší lidé asi budou trpět méně, bohužel, já se zrovna výškou nevhodně trefil. Nic jiného mi naštěstí příkoří nepůsobilo.
- Loketní opěrka dost nešikovně znesnadňuje manipulaci s ruční brzdou, měl jsem pocit, že pro ní sahám jako do kýble.
- Věnec volantu je tlustější, než by bylo optimum, ale dá se to přežít.
- Dveřmi se musí poměrně hodně bouchnout, aby se dovřely, a to předními i zadními, zvukový projev je přitom dost nepříjemný.
- Při otevření zavazadlového prostoru do něj z víka stéká voda.
Ergonomie palubní desky
+ Přístrojový panel je přehledný, příjemně podsvícený a dobře čitelný, a poskytuje dostatečné informace z BC i s jednodušším displejem (jen čísla a pevné symboly). Nechápu však, proč je otáčkoměr cejchován 10-20-30-... x100 a ne 1-2-3-... x1000, ale to má kupodivu více aut. Nikdy jsem to nepochopil, třeba mi to jednoho dne někdo vysvětlí.
- Základní rádio (předpokládám, že to bylo základní, základnější si dnes nějak neumím představit) má nepříliš intuitivní ovládání a displej využívá neefektivně. Nemá ovládání na volantu nebo pod volantem, což bych čekal jako standard, a kromě toho má naprosto hrozný zvuk, vhodný maximálně na poslech zpráv.
- Když už je na palubní desce USB port, mohl by fungovat i na nabíjení připojeného zařízení, i když se třeba netváří jako mass storage (Android/iOS zařízení, ke kterému mám USB kabel, tak nenabiju).
- Automatická klimatizace má všechny ovládací prvky nasázené v jedné řadě na shodných tlačítkách v jednolité řadě a navíc s velmi malými symboly. Za jízdy se tak ovládá velmi špatně, a i pro toho, kdo si pořadí tlačítek zapamatuje, nebude snadné v té jednolité řadě vybrat to správné.
- Hrozným detailem je otáčející se symbol zapnutí na ovladači hlasitosti autorádia, který vypadá jak z auta odněkud z Balkánu. Tuhle ohavnost měla i předchozí Octavia, a zjevně jim to pořád ještě nepřijde trapné.
Jízda a motor
-/+ Základní jednotka 1.2TSI má po otevření na volnoběh kapoty zvuk, jako když se budík spáří s šicím strojem, uvnitř v klidu ale prakticky není slyšet, a i zvenku je zvuk a jeho intenzita po zatlumení kapotou přijatelná.
+ Při prošlápnutí plynového pedálu motor reaguje skutečně překvapivě rychle, meziplyn není problém - klasická letargie obvyklá pro downsizingové motory se nekoná.
+ Auto je slušně ovladatelné, jeho chování nemá žádné větší zákeřnosti. V drsnějších průjezdech zatáček se auto projevuje mírnou nedotáčivostí.
+/(malé)- I přes klikovou zadní nápravu poskytuje vozidlo v běžných jízdních režimech únosnou míru pohodlí, kromě vyššího hluku od zadní nápravy a horší stability při překonávání příčných nerovností, ve městě typicky tramvajových kolejí. Přejetí zpomalovacího prahu však dá poznat, že podvozek zas tak komfortní není.
- Zvukový projev motoru za jízdy je skutečně nekulturní a hrubý, spolujezdkyně si dokonce z počátku myslela, že je to diesel.
- V nižších otáčkách je to bohužel nijak snaživá atmosférická dvanáctistovka, a při rozjezdu jsem při čekání na záběr turba takřka "vzýval jméno boží". Výjezd do rušné ulice z vedlejší je tak poukázkou na dávku adrenalinu rozháněného do žil řádně bušícím srdcem, pokud není proveden s řádně vytůrovaným motorem.
+ Pokud se auto už rozjede, dokáže rychlost udržet i do běžných stoupání, aniž by motor dával najevo, že se trápí. Klasických 130km/h na dálnici udrží tempomat i na 6. rychlostní stupeň prakticky ve všech běžných kopcích.
- Převody jsou vzhledem k lenivosti motoru v nízkých otáčkách až nesmyslně těžké.
+ Pro běžného řidiče, který bere jízdu pouze jako nutnost (případně až nutné zlo) k přepravě z bodu A do bodu B a nehledá v jízdě p(r)ožitek, je tento základní motor kupodivu dostačující, auto při troše snahy dokáže rozpohybovat tak, že v provozu nebude žádnou brzdou.
- Spotřeba mi nepřišla nikterak nízká. Velmi klidná jízda s výjezdem z Prahy přes asi 4 semafory zcela mimo špičku na okruh a poté cesta na dálnici s tempomatem na 130km/h na vzdálenost cca. 100km skončila se spotřebou 6,7l/100km. Pardon, ale s takovou spotřebou to ujedu s atmosférickou 1.8.
- Start-stop systém je vážně otravný a nejde trvale vypnout, po vypnutí a zapnutí zapalování je zpět aktivován. Při rychlém startu ze semaforu se nestačí motor po nastartování jaksi ustálit a dusí se či cuká.
- Při 130km/h byl slyšet od předního skla v jeho dolní části nepříjemný aerodynamický hluk. Doslova mě ale šokovalo, že kolem gumového těsnění předních i zadních dveří v krátkých intervalech chvilkově profukovalo. To bych čekal u staré herky po havárii se zkřivenou karosérií a zpuchřelým těsněním kolem dveří, ale ne od prakticky funglovky.
- Subjektivní vjem rychlosti je v autě vyšší, než bych čekal u auta této velikosti, přestože stabilita vozu je i ve vyšších rychlostech dobrá. Překvapilo mě to a netuším, proč to tak je.
Jaký je tedy závěr, který jsem si z testování odnesl? Octavia III není rozhodně úplně špatné auto, ale za svou cenu by mělo nabízet více. Konkurence je velká a pokud zákazník vyloženě nelpí na nesmyslně velkém kufru, nejspíš dokáže za méně peněz vybrat vybavenější vůz. V jisté míře mě pozitivně překvapil základní nabídkový motor, který i přes své neduhy dokázal s trochou snahy autem pohybovat s akceptovatelnou dynamikou, a vnitřní prostor, díky kterému jsem si v Octavii konečně nepřipadal jako pověstná sardinka. Zklamal mě naopak kvalitativně ošizený interiér, a zbytečná vizuální hra s prostorem na nohy, která zdegradovala sezení vzadu.
si budu pamatovatDolf píše:... alfisti zalezou do sklípku....
... taky se na jedno těším(-e)Kubas píše:Video pěkný, zbytek nekomentuji....
Je to skvost, hlavně ten prolis na zadních dveří je skvostný.Octavia dostala cenu časopisu AutoDesign&Styling a zařadila se po bok dřívějších skvostů jako Ferrari FF, Range Rover Evoque nebo Mercedes-Benz SLS. Výtvor Jozefa Kabaně tak byl oficiálně oceněn coby skvost světového designu.
enzo156 píše:Ne dělá to i VW
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 3 hosti