Slušnej výsledek udělá i amatér, ale musí použít špičkovej spotřební materiál,
z mizernýho materiálu neudělá dobrej výsledek ani profík...
rady lakýry--jak jsem koupil--tak prodávám--nejsem od fochu
....Příklad lakování blatníku-finty ...
...Je to totiž celý vo tom,že lakýrníci nemaj rádi syrový plechy,a železo jako takový.Všechny ty materiály,který sou na to aplikovaný z fabriky maj totiž sice rozdílnou tvrdost-na kterou je ovšem lakýrník zvyklej,protože s tím dělá denně.Ale surový plechy maj tvrdost,na kterou je zvyklej klempíř a ne lakýrník.Pokud si koupíš jakejkoliv novej díl,tak je z devadesáti procent aspoň v nějaký matovce,kterou ten lakýra rozbrousí(ať v ruce pod vodou,nebo excentrem za sucha) a leje na to plnič.V případě,že se jedná o nějakou exkluzivnější záležitost,tak na to nedává nejdřív plnič-fuller,ale stříkací kit-spritz.Rozdíl je v tom,že plnič(sou samozřejmě různý typy dle tvrdosti a použití)je jemnej a měl by sloužit k zaplnění mikropórů,který vznikaj při broušení(ale pod vodou 400-800-ne nějaký brutality v ruce za sucha-smirek 60-80 apod.-na to nemůžeš stříkat nic,protože se to časem do těch rejh propadne.)A stříkací kit se používá stejně jako když kituješ špachtlí s tím,že ta špachtle ti na okrajích těch ploch,který roztíráš,udělá moc velký hrany-díky kterejm se pak ubrousíš,kdežto ten nástřik pistolí ti udělá souvislou vrstvu,která se pak krásně brousí a hlavně to daleko dřív dostaneš do absolutní roviny,která je pro finální podobu laku auta nejdůležitější.
Abych ten úvod dostal do nějakejch rozumnejch dimenzí,tak si představíme jednoduchej příklad.Máme špatně vyvařenej blatník a snažíme se to dohnat kitem.Nakitujeme to,vezmeme si lakýrnickej hoblík a rovnáme.Ten hobl vypadá stejně jako truhlářskej,akorát ten spodek pod rukojetí má jen zhruba půl centimetru a je polepenej gumou,na kterou se přilepí smirek.Je to dlouhý zhruba 30 cm a finta je v tom,že díky tý rovný ploše a samozřejmě nezbytnýmu fortelu tím dokážete srovnat jakoukoli bouli...Problém nám nastává ve chvíli,kdy se dostaneme k nějaký větší bouli.Stane se totiž to,že díky tý bouli sme z části blatníku na kitu,ale z druhý části začínáme podbrušovat,díky tý bouli,až na plech.A sme u jádra věci.Ten plech má samozřejmě absolutně jinou tvrdost než kit a tím pádem se hoblík zabrušuje jen do kitu a ne do plechu...a vzniká nám co?Vzniká nám boule,která je ještě větší,než byla původně...Proto začíná veškerá sranda kvalitním klempířem.Po praseti se i sebelepší lakýrník může snažit jako sviň a je to houby platný.Nakitování má totiž smysl v tloušťkách do půl centimetru,radši tak 2mm.Víc je prasárna,protože se to jednoho krásnýho dne štípne nebo to prostě praskne a je to v hajzlu...
Dáme si modelovej příklad,jak nalakovat novej nebo pěkně klempířsky opravenej blatník:
Blatník v černým matu vezmem a rozbrousíme ho v ruce pod vodou smirkem kolem 400-600.Odmastíme celou plochu odmašťovačem a dáme dvakrát do celolaku stříkacím kitem.Stříkací kit zabrousíme excentrem-smirek 400-600.Pokud nemáme excentr tak opět ručně pod vodou 600-1000.Všeobecně platí pravidlo-za sucha excentrem 400 = pod vodou v ruce 800.Opět odmastíme a stříkáme dvě vrstvy plniče.Po vyschnutí používáme tzv.kontrolní sprej.Ideální je obyčejná černá matovka,kterou zaprášíme blatník.Když říkám zaprášíme,tak zaprášíme-žádný laky.Fígl je v tom,že teďka už budem brousit pouze ručně a pod vodou,tvrdost 800-1200 a ta matovka je tam prostě proto,že jakmile ta černá špína z černý matovky z plniče zmizí,tak sme co?...tak sme zbrousili vrchní vrstvu plniče do absolutní hladkosti.Teď už jenom odmastíme a lejeme lak,kterej už je finální.Buď lak,kterej jde rovnou do lesku nebo tzv.bázi(která je po vyschnutí matná)a přez ní lesklej bezbarvej(klar)lak.Tahle kombinace báze-lak se používá u metalízy a laků,kde chceme dosáhnout velmi vysokýho lesku.
diskuze:
.......ale osobně si myslim...že k docílení opravdovýho laku...kterej tu všichni chcete je potřeba dát na auto...základ...vrstvu spritzu(nalitýho uplně do plnejch)...dvě vrstvy plniče(každou tónovanou jakoukoli barevnou bází,aby bylo vidět jednotlivý vrstvy plniče kvůli probrušování)...kolem pěti vrstev báze...a zhruba 2 až tři vrstvy krycího laku...pokud mezitim ještě zaleštíte zhruba po třetí vrstvě báze díl smirkem 2000 pod vodou...docílíte vynikajícího výsledku...
.......uvedu blbost...ale pro srovnání...karoserie Rolls Royce je lakovaná zhruba 20ti vrstvama plničů a laků...a to je předtim karoserie vyklepaná karosářema na setinu milimetru...je naprosto rovná...díly se porovnávaj podle dřevěnejch kopyt a mistrovství karosářů je neuvěřitelný...vlastnímu nanášení plničů a barev předchází zušlechtění karoserie různejma pokoveníma...který se pak ještě elektricky galvanizujou...aby lak přilnul naprosto stoprocentně.
...lakujeme celolak...jak to vlastně uděláme...z naprosto logickejch důvodů začneme tlačit lak na střechu...páč jak to fičí dolu...tak de prach dolu a takhle to protlačíme až někam do p.rdele...no...a to je co?...a to je právě na p..u...
...začínáme lakovat sloupky kolem dokola...jakmile totiž začneme střechou a pak budem lakovat vrch sloupku směrem ke střeše...tak si tim lakováním sloupku budem co?...si budem prášit na střechu vole...jo...přesně...a pomeranč začíná bujet...
...nesprašuj to vokolo auta...začni lakovat sloupky s rozstřikem dolu a nahoru...pak dej střechu od okrajů ke středu...a pak dolakuj od středu auta k podlaze...miř na díl...nestříkej to vokolo...
...a závěrem...co ti neni jasný...ptej se znova...
..jediná cesta jak docílit špičkovýho laku je lakování v peci(lakovacím boxu)...tim...že se pak pec ohřeje u akrylu zhruba na 30 stupňů...a celou dobu vod počátku lakování z ní ventilátory sajou sračky...docílíte toho...že neexistuje prach a nečistoty...zároveň barva tim luftem precizně prosychá...a tim horkem se stane to...že se barva jakoby napne a lesk je na světě...
...hic se dát využít třeba vod slunce...jenže taková zvídavá vosa v kombinaci s holubím lejnem v laku nepotěší...
...vono se to blbě píše...to chce vidět..
......Já osobně používám taky zásadně suchej způsob,ale skutečně dobrej lakýrnickej excentr-což je přístroj,kterej je ovládanej,respektive hnanej vzduchem a má kruhovej tvar brousící plochy+odsávání pro vysavač(aby ste to žrali aspoň o trochu míň)je za hroznej baťoh peněz.Takže na to,aby si dotyčnej připravil díly za 5000,-Kč a za excentr vyhodil 7000,-Kč i víc je trochu kontraproduktivní přístup.Takže namasírovat svaly a brousíme a brousíme,dokud se buď nesložíme nebo to nevyrovnáme.Elektrický excentry sou dobrý tak na dřevo a možná něžné pohlaví by to mohlo využít nějak jinak-má to slušný vibrace...
Co se týče plničů,tak tam si budu vždycky stát za ruční prácičkou-korek,porézní houbička,smirek pod vodu,voda.Korek-to je korková kostka,velká zhruba 5x5x10 cm,která má z jedný strany tupý hrany-opět kvůli rovinám.Vyloženě smirek v ruce je pro doladění detailů.Tou vodou je myšlenej roztok vody a Jaru.Ten Jar nebo Sapon je tam proto,že při tom broušení nám to lépe klouže(při broušení pod vodou musí bejt ten pohyb táhlej a volnej,nesmí se to zadrhávat-tím to trháte a je to shit!) a zároveň se to neustále odmašťuje.Mastnota je všeobecně lakýrníkův problém č.1.Poměr je zhruba malej panák Jaru na 10l vody.Panáka posléze odložit a nevšímat si ho,protože člověk má pak přiblblý nápady... .
Postup pro sprayery:
1.Vždycky,když chceme opravit lokální provar,tak to místo orveme až na plech s tím,že ta rez jak postupuje,tak dělá takový pavučiny.Pokračujeme s odbrušováním tak dlouho,dokud ty pavučiny neskončí(a máte celej blatník na plech...).Ta rez musí bezpodmínečně do hajzlu i kdyby tam měla bejt díra-pak se musí vařit...
2.Obroušené místo odmastíme a...naneseme základ-ten polyester,o kterým píšeš je samozřejmě taky v pořádku.Tudíž si vyberte polyesterová základovka-zinkovej základ-základová akrylová barva.
3.Natáhneme stěrkou(špachtlí karosářskej kit)-pro tenhle účel se spritz(stříkací kit)nehodí,protože je to malá plocha(už vám začíná svítat kam s kitem a kam se stříkacím kitem?).Ten kit mírně přetáhneme až na zdravou plochu(kterou po okrajích zdrsníme,aby se od ní kit potom neloupal)
4.Po vyschnutí kitu ho zbrousíme hoblíkem nebo prkýnkem(smirek kolem 120-200) za sucha.Vypadá to tak,že se nám na okrajít toho kitu a originálu vytvoří mapy,který do sebe volně přechází-pak je to správně.
5.Teď je dost pravděpodobný,že sou tam ty póry,o kterejch celou dobu žvaním.Ty buď doladíme fine kitem(jedná se o miligramy)nebo pořádně nalejeme plnič.Před plničem je dobrý to rozjet ještě zhruba v ruce nebo excentrem(smirek 400).Pokud budou ty rejhy po broušení kitu moc hluboký,tak se třeba po půl roce do toho ten plnič i s lakem propadne a je to v řiti.
6.Vybrousíme plnič pod vodou od 600 do 800-1000.Teď by to mělo bejt jako sklo a přechod z plniče do originálu by měl bejt pozvolnej,bez hranek,trhanců.Toho docílíme tak,že zhruba 5-10 cm od přechodu z originálu do opravy nalepíme tzv.otevřenou pásku.Pásku lepíme na originál-ne na plnič.Lakýrníci používaj různý pásky,ale jedno maj ty pásky společný-sou papírový.Vezmeme papírovou pásku šíře 5 cm půlku z ní přes sebe přehneme a ona se nám slepí.Ve výsledku jsme pásku zúžili-půlka nám lepí a ta druhá ne(to je správně).Proč?Protože si přes originál dáme noviny(nebo cokoli z čeho se nepráší a nic z toho nelítá).Noviny přelepíme 5 cm před přechodem na plnič tou páskou tak,že s ní v tý vzdálenosti 5 cm okopírujeme tu opravu.Ta nelepivá část patří směrem k plniči.K čemu je to dobrý?Je to dobrý k tomu,že tu pásku si mírně prstem nadzvedneme a ať už lakujeme plničem nebo barvou a lakem,tak lakujeme přes hranu tý pásky a pod páskou co?Pod ní nám dojde k tomu,že tam jde ta lakovaná záležitost do ztracena vole.Tím zaručíme,že přechod bude plynulej a nebudeme si broušením neustále roztahovat ten opravenej kus,protože je přechod plynulej a stačí ho jen mírně rozkškrábnout.A...
7.Teď to můžete bud zprasit Sprayem nebo dát do laku pistolí.Postup je stejnej,jako když stříkáte plnič,ostatní je uvedeno výš.Pokud se jedná o opravu barvy typu-báze-lak,tak tam je to jednodušší v tom,že tou bází to dáte do ztracena,a pak celej díl,kterej musíte nejdřív rozbrousit(smirek 2000-ne míň proboha)přelejete klarlakem.U těch jednosložkovejch se rozstřiky dělat prakticky nedaj nebo to pak musíte rozleštit...